De Erasmusbrug heeft de gebruikswaarde van Kop van Zuid sterk verbeterd
Het oude havengebied is omgevormd tot hoogwaardig stedelijk gebied. Door de aanleg van verkeersverbindingen, waaronder de Erasmusbrug, is de bereikbaarheid van het gebied geoptimaliseerd.

Oude situatie
Haventerrein zorgde voor afstand tussen het centrum en Zuid
Het onbruikbare haventerrein had zijn functie verloren en zorgde samen met de Nieuwe Maas voor een grote fysieke afstand tussen het centrum ten noorden van de Maas en Rotterdam-Zuid.
Criteria tot verbetering
- Verbeteren van de functionele samenhang en doelmatigheid van Kop van Zuid.
- Toegankelijkheid, bereikbaarheid werden geoptimaliseerd en ruimtelijke afwenteling werd tegengaan.

Nieuwe situatie
Met de komst van de Erasmusbrug steeg de gebruikswaarde
- Kop van Zuid is met de komst van de Erasmusbrug meer toegankelijk geworden en de bereikbaarheid tussen centrum en Rotterdam-Zuid is vergroot.

Nieuwe situatie
Met de ontwikkeling van de Rotterdamse skyline aan de Maas is de gebruikswaarde omhoog gegaan
- De realisatie van de Toren op Zuid 1999, Hogeschool Inholland 2000 World Port center 2001, Luxor theater 2001, Montevideo 2005, New Orleans 2010, Maastoren 2010 en De Rotterdam 2013 is hoogwaardig stedelijk gebied ontwikkeld.
Gegevens
Locatie | Rotterdam Kop van Zuid |
Gemeente | Rotterdam |
Financieringsbron | Ministerie VROM en V&W |
Initiatiefnemer / projectontwikkelaar | gemeente Rotterdam, Ministerie VROM en V&W |
Rijksbijdrage | Totaal (VROM en V&W) 285,5 miljoen euro |
Start en eindjaar | 1978 Structuurplan Binnen de Ruit, aanzet tot stedelijke herstructurering 2014 Geplande afronding |