De realisatie van het nieuwe station heeft geleid tot een verbetering op de toekomstwaarde en gebruikswaarde van het gebied
De bouw van een nieuwe stationshal en buitenruimte heeft gezorgd voor een positieve ontwikkeling van de algehele omgeving.
De ontwikkeling van een nieuw multimodaal OV-knooppunt heeft een betere aansluiting op de omliggende wijken gecreëerd.

Oude situatie
Het oude station had een slechte aansluiting met de binnenstad
De capaciteit van het oude stationsgebouw kwam steeds meer onder druk te staan. Het aantal reizigers groeide als gevolg van de HSL. Deze groei zorgde voor problemen bij het accomoderen. Ook was er een slechte verbinding met de binnenstad.
Criteria tot verbetering
- Het station vernieuwen om zo de beheersbaarheid van de binnen en buiten ruimtes te verbeteren.
- Optimaliseren van de functionele samenhang door toegankelijkheid als bereikbaarheid te verbeteren.

Nieuwe situatie
De toekomstwaarde is gestegen
- Meer ruimte om reizigers goed te accomoderen.
- Multimodaal OV-knooppunt is gecreëerd.
- De beheersbaarheid van de reizigers is verbeterd.

Nieuwe situatie
De gebruikswaarde is verbeterd
- Door de ontwikkeling van het metrostation is het stationsgebied beter bereikbaar geworden.
- De omliggende wijken sluiten nu beter aan op het station.
Gegevens
Locatie | Rotterdam |
Gemeente | Rotterdam |
Financieringsbron | Private investeerders, Gemeente Rotterdam/Stadsregio Rotterdam, NS |
Initiatiefnemer / projectontwikkelaar | Gemeente Rotterdam, Prorail, Stadsregio Rotterdam, NS, Ministerie van V&W en VROM |
Rijksbijdrage | 275 miljoen euro |
Start en eindjaar | 1997 – 2017 |