Het oude Centraal Station voldeed niet meer als vervoersknooppunt
Den Haag Centraal werd omgebouwd tot een hoogwaardige en klantvriendelijke OV- terminal.
Mede door de komst van de HSL en randstadrail werd er op korte termijn een enorme stijging verwacht van het aantal dagelijkse reizigers op Den Haag Centraal.
Ook de omgeving van het station is de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd. De kwaliteit van het station moest hier beter op aansluiten.

Oude situatie
Het oude Centraal Station voldeed niet meer als vervoersknooppunt
De beheersbaarheid van reizigersstromen stond onder druk. Daarnaast was het station “oud” in vergelijking met de recent gerenoveerde omgeving van het station.
Criteria tot verbetering
- Optimaliseren van de functionele samenhang door verbeteren van de toegankelijkheid en bereikbaarheid.
- Excellent beheersen van reizigersstromen.
- Optimaliseren van de schoonheid van het stations terrein door verbeteren uitstraling en aantrekkelijkheid van het gebied en creeren van afwisseling en contrast.

Nieuwe situatie
Toegankelijkheid van het station zorgt voor hoge gebruikswaarde
- Aanleg 4 entrees van het station.
- Verbetering verkeersknooppunt met omliggende gebieden.
- Realiseren van eilandperrons: reizigers kunnen makkelijker overstappen tussen RandstadRail en tram en vica versa.
- Directe toegang voor reizigers krijgen via trap, roltrap of lift tot het tramplatform.

Nieuwe situatie
Toekomstwaarde is gestegen door betere bereikbaarheid en beheersbaarheid
- Verbetering Station als vervoersknooppunt doordat het toegankelijker en meer bereikbaar is geworden.
- Door verruiming van de stationshal is beheersbaarheid van het aantal reizigers toegenomen.

Nieuwe situatie
aantrekkelijke omgeving zorgt voor een hoge belevingswaarde
Door de aanleg van het Anna van Buerenplein is de directe omgeving van het station aantrekkelijker geworden en heeft het een betere uitstraling gekregen en is er afwisseling en contrast gecreëerd. Hierdoor sluit de schoonheid het stations terrein beter aan op de omliggende gebieden.
Gegevens
Locatie | Den Haag Centraal |
Gemeente | Gemeente Den Haag |
Financieringsbron | Marktpartijen, Gemeente, stadsgewest Haaglanden en Rijksoverheid |
Initiatiefnemer / projectontwikkelaar | Gemeente Den Haag, VROM, Ministerie V&W, Stadsgewest Haaglanden, NS Vastgoed, NS Poort, NS Station, NS Railinfratrust, Prorail, Multi Vastgoed, CV Babylon, Stichthage Trust |
Rijksbijdrage | Investeringskosten, 130 miljoen euro |
Start en eindjaar | 2002 – 2012 |